Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Passiemuziek van alle tijden

Locatie

Tolbergse Schuurkapel
Damastberg 108
4708 DE Roosendaal
Plan je route

Op de vrijdag voor Pasen wordt wereldwijd Goede Vrijdag gevierd. De dag waarop de kruisiging en het sterven van Jezus Christus wordt herdacht.

Sopraan Markéta Palová

Sopraan Markéta Palová
Het bestuur van Stichting Kerstens heeft twee jong getalenteerde musici bereid gevonden om tussen de teksten afgestemd op de Kruiswegstaties, passiemuziek ten gehore te brengen. De uitvoerenden zijn de sopraan Markéta Palová en de pianiste Amber Mertens. Markéta werd geboren in Tsjechië en studeerde klassieke zang aan de Academy of Music and Performing Arts in Tilburg bij Sinan Vural. Ze soleert vaak in oratoriumwerken, variërend van barok tot hedendaagse muziek. Markéta is erop gebrand om zich zo breed mogelijk te oriënteren in de zang. Daarom nam ze al een paar keer deel aan Summer Academy Mozarteum in Salzburg. In Roosendaal kennen de bezoekers aan de concerten van de Weense tunes haar als een van de solisten de afgelopen twee jaar.

De vrouw/moeder als thema in de passiemuziek
In de keuze van haar liederen voor de Kruisweg heeft Markéta als thema ‘de vrouw’ gekozen. Bezongen wordt de universele kracht van de vrouw met name in de rol van de moeder die pijn moet lijden om hetgeen haar zoon wordt aangedaan. Dit centrale thema van pijn en verdriet wordt o.a. vertolkt in de prachtige sopraansolo ‘Hij heeft ons allen welgedaan’ uit de Matthäus Passion. Naast Bach zijn er nog veel bekende en meer onbekende componisten die aangrijpende passiemuziek gecomponeerd hebben. Tussen de diverse staties van de Kruisweg zal een selectie uit de grote hoeveelheid Passieliederen uitgevoerd worden.

Pianiste Amber Mertens
Al deze liederen worden op vakkundige wijze aan de piano begeleid door de getalenteerde pianiste Amber Mertens. Op 6-jarige leeftijd begon zij met piano spelen en sindsdien is haar passie voor muziek alleen maar gegroeid. Na deelname aan de talentenopleiding van de Zeeuwse Muziekschool is zij gaan studeren aan de Fontys Academie Klassieke Muziek in Tilburg. Hier hoopt zij eind van dit schooljaar af te studeren. Een aantal dagen per jaar volgt ze masterclasses van Wibi Soerjadi. Haar plezier voor pianospelen deelt zij inmiddels al door het geven van pianolessen.

Tekstboekjes voor de bezoekers
De bezoekers aan de Kruisweg kunnen de gesproken teksten en de muzikale omlijsting volgen aan de hand van een tekstboekje die men bij binnenkomst ontvangt.

Prijzen

• Vrije gift

Locatie

Om deze webapp aan je beginscherm toe te voegen, tik op het delen-icoon en kies 'Zet op beginscherm'. Om deze webapp aan je startscherm toe te voegen, open het menu en kies 'Toevoegen aan startscherm'.